Aktualności
Informacja
Informacja
w sprawie obowiązku zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza i powstają odpady komunalne.
Wójt Gminy Białobrzegi informuje :
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.) gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym przypominamy przedsiębiorcom o obowiązku dostarczenia lub przesłania kopii ww. dokumentów do Urzędu Gminy w Białobrzegach. Właściciele nieruchomości którzy nie dostarczą umów i dowodów uiszczenia opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych będą wezwani w terminie 7 dni, od dnia doręczenia wezwania do przedłożenia kopii ww. dokumentów.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:
- nałożeniem kary grzywny na podst. art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.).
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.).
Wójt Gminy Białobrzegi przypomina, że każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne (zgodnie z artykułem 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, odpadami komunalnymi są odpady powstającew gospodarstwach domowy ch, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości) zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych – z przedsiębiorcą/podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Dotyczy to lokali gastronomicznych, cmentarzy, placówek oświatowych, zdrowotnych, kulturalnych, aptek, warsztatów, zakładów fryzjerskich i kosmetycznych, sklepów, biur oraz wszystkich innych obiektów produkcyjnych, usługowych i handlowych w których wytwarzane są odpady komunalne.
Gmina Białobrzegi objęła gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi wyłącznie nieruchomości zamieszkałe. W związku z tym, właściciele nieruchomości niezamieszkałych nie wnoszą opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do gminy, lecz są zobowiązani posiadać umowy na odbiór odpadów komunalnych z jednostką odbierającą odpady komunalne posiadającą wpis do rejestru – na zasadzie wolnego wyboru. Koszty oraz częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zależą od podpisanej umowy z wybranym odbiorcą, jednakże nie może być rzadsza niż określona w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Białobrzegi. Zawarta umowa musi mieć charakter pisemny.
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu lokalu, chyba że zapisy umowy najmu lokalu stanowią inaczej.
Obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi dotyczą między innymi:
- wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb, uwzględniając jednak normy wynikające z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie Gminy Białobrzegi;
- utrzymanie w/w pojemników ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
- selektywne zbieranie powstałych odpadów na terenie nieruchomości;
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów w sposób zgodny z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a w tym zawarcie umowy na odbiór odpadów komunalnych.
Podsumowując powyższe, gmina zobowiązana jest do realizowania zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , w tym do prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
Osoba kontaktowa:
Sabina Kiełb - inspektor
tel. 576-796-934
s.kielb@gmina-bialobrzegi.pl
Kalendarz
Maj [2025]
Poniedziałek | Poniedziałek | Poniedziałek | Poniedziałek | Poniedziałek | Poniedziałek | Poniedziałek |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | 02 | 03 | 04 | |||
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |