Aktualności

Informacja

Dodano: 15-06-2020

Informacja

 w sprawie obowiązku zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza i powstają odpady komunalne.

Wójt Gminy Białobrzegi informuje :

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów  i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.)  gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

W związku z powyższym przypominamy przedsiębiorcom o obowiązku dostarczenia lub przesłania kopii ww. dokumentów do Urzędu Gminy w Białobrzegach. Właściciele nieruchomości którzy nie dostarczą umów i dowodów uiszczenia opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych będą wezwani w terminie 7 dni, od dnia doręczenia wezwania do przedłożenia kopii ww. dokumentów.

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:

  • nałożeniem kary grzywny na podst. art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.).
  • wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.2019.2010 z późn. zm.).

Wójt Gminy Białobrzegi przypomina, że każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne  (zgodnie z artykułem 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, odpadami komunalnymi są odpady powstającew gospodarstwach domowy ch, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających  w gospodarstwach domowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości) zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych – z przedsiębiorcą/podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.  Dotyczy to lokali gastronomicznych, cmentarzy, placówek oświatowych, zdrowotnych, kulturalnych, aptek, warsztatów, zakładów fryzjerskich i kosmetycznych, sklepów, biur oraz wszystkich innych obiektów produkcyjnych, usługowych i handlowych w których wytwarzane są odpady komunalne.

Gmina Białobrzegi objęła gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi wyłącznie nieruchomości zamieszkałe. W związku z tym, właściciele nieruchomości niezamieszkałych  nie wnoszą opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do gminy, lecz są zobowiązani posiadać umowy na odbiór odpadów komunalnych z jednostką odbierającą odpady komunalne posiadającą wpis do rejestru – na zasadzie wolnego wyboru. Koszty oraz częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zależą od podpisanej umowy z wybranym odbiorcą, jednakże nie może być rzadsza niż określona w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Białobrzegi. Zawarta umowa musi mieć charakter pisemny.

Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:

  • uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
  • zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu lokalu, chyba że zapisy umowy najmu lokalu stanowią inaczej.

Obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi dotyczą między innymi:

  1. wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb, uwzględniając jednak normy wynikające z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie Gminy Białobrzegi;
  2. utrzymanie w/w pojemników ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
  3. selektywne zbieranie powstałych odpadów na terenie nieruchomości;
  4. pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów w sposób zgodny z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a w tym zawarcie umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Podsumowując powyższe, gmina zobowiązana jest do realizowania  zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , w tym  do prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

 

Osoba kontaktowa:

Sabina Kiełb - inspektor

tel. 576-796-934

s.kielb@gmina-bialobrzegi.pl

Kalendarz

Marzec [2024]

Kalendarz z wydarzeniami
Poniedziałek Poniedziałek Poniedziałek Poniedziałek Poniedziałek Poniedziałek Poniedziałek
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Informacje

Dzisiaj jest: Piątek, 29 Marca 2024
Godzina: 10:51:30
Imieniny: Marka, Wiktoryny i Zenona

Newsletter